211& brief 1867 van Oisterwijk naar Utrecht via Rotterdam?

“De vraag betreft helaas alleen een briefvoorzijde. De brief is in 1867 verzonden van Oisterwyk (zie langstempel in zwart/rood rechtsboven) aan een geadresseerde in Utrecht. Blijkbaar was de brief te zwaar, want op de voorzijde is het stempel “ontoereikend” afgedrukt en is tevens een grote “10” door het adres geschreven. Als normale route zou ik verwachten: Oisterwijk (hulppostkantoor van Tilburg), via Tilburg over Den Bosch naar Utrecht. Wat dus opmerkelijk is, is het tweeletterstempel Rotterdam. Waarom is deze brief blijkbaar over Rotterdam verzonden in plaats van via Den Bosch?

Als ik mijn gedachten de vrije loop laat, komen als mogelijke verklaringen:
Waren op dat moment de oversteken over de Maas en de Waal bij Den Bosch niet bruikbaar als gevolg van hoog water? Gezien de datering 7 augustus 1867 lijkt dat niet in de lijn der verwachting te liggen. Was het geen brief maar een pakketje, een brief met een monster zonder waarde, wat te groot was om via Den Bosch verzonden te worden? Was het een aangetekende brief, zie No 392 bovenaan de brief, die een andere route moest volgen?

Mijn vraag is: wie heeft een mogelijke verklaring? Het betreft slechts een briefvoorzijde; eventuele andere postale aantekeningen en stempels die de oplossing hadden kunnen geven zijn helaas verloren gegaan.”

Reacties:
– Toevallig is een vergelijkbare brief in de veiling van september 2009 bij Van Dieten Postzegelveilingen als kavel 3087 aan bod gekomen. Het betreft een aangetekende brief, verzonden aan dezelfde geadresseerde te Utrecht. Ook met een naamstempel van een hulppostkantoor uit Noord-Brabant (Geldrop in dit geval), en ook met een dagtekeningstempel van Rotterdam. Daarbij ben ik echter uitgegaan van de verzending uit Rotterdam, en niet vanaf het hulppostkantoor.

Ik heb deze brief als volgt omschreven:
5 Cent nr. 4B in vrijwel prachtpaar op dichtgeplakt couvert (az. ter bescherming wit papiertje geplakt op 3 lakzegels), aangetekend verz. van Rotterdam 3-12-1867 naar Utrecht (az. as.). Het dagtekeningstempel van Rotterdam heeft dezelfde oranjerode kleur als het stempel “aangeteekend” (K.107 met achthoekige omkadering). Rechtsboven staat een zwarte afdruk van het naamstempel “Geldrop”, en dit is voor ons onverklaarbaar. Niemand heeft hiervoor een plausibele verklaring kunnen geven. Welk Po & Po-lid heeft de oplossing?
Peter Storm van Leeuwen

– Na een gedachte ‘Culemborg’ laat een blik op de pagina ‘Kuilenburgse spoorbrug’ op Wikipedia zien dat de spoorlijn Utrecht – ‘s-Hertogenbosch pas in 1868 is geopend. Dan is vervoer via Rotterdam in 1867 dus niet verrassend.
Frans van de Rivière