De proefvluchten van 1928

Op 16/07/1928 werd de Nederlandsch Indische Luchtvaart Maatschappij opgericht. Op 15/10/1928 kregen zij het predikaat Koninklijk, en ging ze verder door het leven als KNILM. Omstreeks juli 1928 opende deze maatschappij haar kantoren te Weltevreden en op 1 november werden de eerste luchtlijnen in bedrijf gesteld. In Nederland werd een bestelling geplaatst voor vier 3-motorige Fokker verkeersvliegtuigen type F.VIIb/3m.

Door de Raad van Bestuur van de KNILM werd besloten dat de vier vliegtuigen met een tussenruimte van 1 week na elkaar op eigen kracht naar Nederlands Indië zouden vliegen. Met de Nederlandse posterijen werd overeengekomen dat op deze vluchten post vervoerd zou worden. Voor elke vlucht garandeerde de Nederlandse posterijen een bedrag van fl 20.000,– voor postvervoer, welk bedrag zij hoopte terug te ontvangen door voor de te vervoeren stukken, boven de gewone porten, luchtrecht te heffen, dat door speciaal daarvoor aan te maken luchtpostzegels zou moeten worden betaald. 

Gepland reisschema

Brief verzonden met de eerste proefvlucht naar Nederlands-Indië, vertrek 13 september 1928. Enkelvoudig briefport 10 cent, luchtrecht 75 cent tot 20 gram. Aankomststempels Weltevreden en Buitenzorg (achterzijde 25/09/1928)

Briefkaart verzonden met de derde postvlucht 27/09/1928. Tarief: 5 cent briefkaarttarief + luchtrecht 40 cent. Aankomststempel Medan 17/10/1928.

Scroll naar boven
Po & Po